Lisää ajoneuvovalikoimaa sopimuspalokunnille?
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoa lakimuutospaketista, joka sisältää mm. sopimuspalokuntien mahdollisuuden hankkia itselleen nelivetoisia lava-autoja.
Suomen Sopimuspalokuntien Liitto on omassa lausunnossaan pitänyt hyvänä aloitteena lisätä palokuntien mahdollisuuksia hankkia tarvitsemiaan ajoneuvoja. Lausunnossamme kuitenkin esitimme alkuperäistä laajempaa sääntelyn purkua ja myös verovapauden ulottamista kaikkiin sopimuspalokuntien pelastusajoneuvoihin.
Sopimuspalokunnat, jotka ostavat itse kalustoa, kuten pelastusajoneuvoja toimintaansa, tekevät sen tarjotakseen parempaa ja laadukkaampaa palvelua yhteiskunnalle. Kalustohankintoja ei sopimuspalokunnissa tehdä kepein perustein niiden ollessa palokuntayhdistysten taloudessa erittäin merkittäviä hankintoja. On epäjohdonmukainen tilanne palokunnan saadessa yhteiskunnalta sopimuskorvausta pelastustoimen lakisääteisten tehtävien hoitamisesta, mutta samaan aikaan ollessa tarve vielä lisäksi hankkia tarpeellista ja välttämätöntä kalustoa näiden tehtävien hoitamiseen tätä korvausta siihen käyttäen. Realiteetti kuitenkin on se, että osassa maata näin toimitaan. Tällöin ei missään nimessä tule keinotekoisesti lainsäätelyllä rajoittaa tätä sopimuspalokuntien pyyteettömästi yhteiskunnalle tekemää toimintaa, vaan tulee mahdollistaa kaikkien tarpeellisten pelastusajoneuvojen hankkiminen sopimuspalokunnan käyttöön palokuntayhdistyksen näin halutessa. Esityksemme lisäksi yksinkertaistaa lain kohtaa ja vähentää erilaisten erillistarkennusten tarvetta. Parhaan arviomme mukaan täten säädetyllä lailla on pelastustoimen toimintakykyä parantava vaikutus.
Vaatimus pelastustoimen miehistöautojen paikkaluvusta kuljettaja ja kahdeksan matkustajaa rajoittaa toiminnallisesti tarkoituksenmukaisten ajoneuvojen hankintaa tällä hetkellä tarpeettomasti. Pelastuslaitokset esimerkiksi voivat ostaa paikkaluvultaan pienempiä ajoneuvoja, jolloin ajoneuvot voidaan rakentaa ja varustella tarkoituksenmukaisemmin ja toimivammin, kuin palokuntayhdistysten hankkimat ajoneuvot. Lisäksi on olemassa viitteitä siitä, että ajoneuvovalmistajat eivät jatkossa enää voi tarjota esimerkiksi sähkökäyttöisiä henkilöautoja vaaditulla yhdeksän hengen kantavuudella. Mikäli ensisijainen esityksemme palokuntayhdistyksiä koskevasta sääntelyn vapauttamisesta kokonaisuudessaan ei toteudu, on miehistöautoja koskevaa sääntelyä muutettava yhdessä alkuperäisen lakiesityksen tavoin siten, että seitsenpaikkaiset miehistöautot mahdollistuvat.
Lisäksi esitimme ajoneuvoverolain 12§ ja autoverolain 23§ muutettavan siten, että kaikki pelastusajoneuvot ovat ajoneuvoverosta vapaita omistajasta ja haltijasta riippumatta. Sopimuspalokuntien rahoitus on jatkuvasti leikkausten kohteena yleisesti pelastustoimen rahoituksen myötä. Esimerkiksi arvonlisäverojen korotus on kohdistunut täysimääräisesti myös sopimuspalokuntien toimintaan. Sopimuspalokuntien rahoitus tulee pääasiassa niiden pelastustoimelle tuottamista, erittäin kustannustehokkaista palveluista. Tutkimuksen* mukaan sopimuspalokuntatoimintaan sijoitettu raha tulee vähintään yksitoistakertaisesti takaisin yhteiskunnan hyödyksi. Täten ei tulisi keinotekoisesti juuri sopimuspalokuntien pelastustoimelle pelastustoimen käyttöön ja tarpeeseen hankittua ajoneuvokalustoa erikseen valikoiden verottaa, vaan pelastusajoneuvoja jo nyt koskeva verovapaus tulee olla yksiselitteisen selkeä ja koskea tasapuolisesti kaikkia ensisijaisen esityksemme kaltaisia ajoneuvolain 30§ mukaisia pelastusajoneuvoja omistajasta riippumatta. Esittämämme sääntelyn muutos selkeyttää ajoneuvoverolakia ja poistaa sieltä pykälien erityisehtoja. Arviomme mukaan pelastustoimi ja yhteiskunta saavat tällä pienellä muutoksella käyttöönsä moninkertaisesti tarkoituksenmukaisempaa ja suorituskykyisempää pelastustoimen palvelua.
Täältä voit lukea lisää tietoja hankkeesta ja muiden tahojen lausunnot.